پیتر لینچ

پیتر لینچ

لینچ در سال 1944 به دنیا آمد و در سال 1965 از دانشگاه بوستون فارغ التحصیل شد.

جناب پیتر لینچ قبل از کار حرفه ای، پیشخدمت مدیر شرکت ماژلان بود.

پس از دوستی با مدیر شرکت، لینچ  توانست به عنوان کارآموز در شرکت فیدلیتی و ماژلان در سال 1966 استخدام شود.

لینچ در دوره کارآموزی خود به عنوان تحلیلگر در روزنامه درون سازمانی فیدلیتی مشغول به کار شد.

از سال 1967 تا سال 1969 جناب لینچ به ارتش کشورش پیوست.

در سال 1969 پس از بازگشت از ارتش، او به صورت دائم توسط شرکت فیدلیتی ماژلان استخدام شد.

در سال 1974 لینچ به عنوان مدیر بخش تحقیقات شرکت فیدلیتی منصوب و سه سال بعد از آن در سال 1977 به عنوان مدیر پورتفولیو نائل شد.

آقای لینچ پس از کسب مقام مدیریت فیدلیتی ماژلان به صورت به صورت پیوسته 6 یا 7 روز در هفته کار می کرد.

او با کمک دو دستیار تحقیقاتی خود می توانست 1400 سهم در هر بار خرید کند.

از طرفی با ملاقات با کارگزاران، مدیران شرکت ها و تحلیلگران مختلف اطلاعات خوبی را در رابطه با بورس بدست می آورد.

تلاش سخت آقای لینچ و انگیزه بالای او در نهایت به نتیجه رسید و رشد منحصر به فرد جناب لینچ و شرکتش را در 13 سال مدیریتش را نظاره گر بودیم.

پیتر لینچ یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری مشترک را مدیریت می کرد.

که ارزش صندوق سرمایه گذاری مشترک را از  20 میلیون دلار در سال 1977 به 14 میلیارد دلار در سال 1990 افزایش یافت.

همچنین وی معتقد بود که باید شرکتی را که در آن سرمایه گذاری می شود را به خوبی شناخت و با دانش کافی آن را خریداری کرد.

نکات مهم روش ایشان عبارتند از:

1- از دانش خود برای انتخاب سهام مناسب استفاده نمایید.

2- شرکت های انتخابی خود را دسته بندی نمایید.

لازم نیست که خیلی دسته بندی دقیقی داشته باشید.

ولی می توانید شرکت ها را به شرکت های با رشد سریع، تازه کار و در حال نوسان تقسیم بندی نمایید.

در طول زمان شرکت ها در بین دسته ها جابجا می شوند.

3-به گفته آقای پیتر لینچ، شرکت های مناسب برای سرمایه گذاری شرکت هایی هستند که:

درک آنها باید آسان باشد، زیرا دیر یا زود افراد می توانند آن را مدیریت کنند.

مردم از آنها دور می شوند زیرا جذاب نیستند.

دارای چیزی منحصر به فرد باشند تا رقابت با آنها سخت باشد.

چیزی عرضه می کنند که مردم به آنها احتیاج دارند، به این ترتیب کار آنها دوام خواهد داشت.

دارای وجه نقد زیاد و بدهی کم  باشند، شرکتی که بدهی ندارد، ورشکسته نخواهد شد.

با قیمتی خوب عرضه شود، برای تعیین خوب بودن قیمت سهم به نسبت هایی مانند قیمت به ارزش دفتری(P/E) توجه کنید.

مدیران و کارکنان شرکت باید سهامدار شرکت باشند، به این ترتیب برای رشد شرکت تلاش بیشتری خواهند کرد.

شرکت سهام خود را باز خرید می کند، بدین ترتیب شرکت به آینده اعتماد بیشتری دارد و با کاهش سهام فعلی ارزش آن افزایش می یابد.

https://bit.ly/3NAxUZH