ثبت نام بورس-آموزش گام به گام ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

ثبت نام بورس-آموزش گام به گام ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

آموزش گام به گام ثبت نام بورس و دریافت کد بورسی سجام

 

بازار بورس به عنوان یکی از پرسودترین بازارهای مالی است که در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی مواجه بوده است. به همین دلیل بسیاری از افراد بازار بورس را به عنوان منبع درآمدی برای خود در نظر گرفتند و وارد این بازار شدند. ثبت نام در بورس شرایط پیچیده و سختی ندارد. برای ورود به بورس و انجام معاملات در آن به کد بورسی نیاز است. کد بورسی مانند کدملی منحصر به فرد است و از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده است.

بدون کد بورسی که در واقع شناسه افراد در بازار بورس به شمار می‌رود، خرید و فروش اوراق بهادار امکان پذیر نیست. افرادی که قصد ورود به بازار بورس و دریافت کد بورسی دارند، ابتدا لازم است در سامانه سجام ثبت‌نام کنند، پس از آن احراز هویت خود را انجام دهند و در نهایت در یک کارگزاری بورس برای انجام معاملات مربوطه، ثبت نام کنند.

سامانه سجام چیست؟

“سامانه جامع اطلاعات مشتریان” به اختصار سامانه سجام نامیده می‌شود و توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایجاد شده است. این سامانه برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شده است و سهامداران از این طریق می‌توانند نظاره‌گر دارایی و سودهای دریافتی خود باشند. برای ثبت نام سجام کافی است به نشانی اینترنتی www.sejam.ir  مراجعه کرد و مراحل ثبت نام را انجام داد. آموزش ثبت نام سجام برای کمک به متقاضیانی که قصد ثبت نام در این سامانه را دارند، در ادامه آمده است.

 

ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام

براساس مصوبه سازمان بورس، همه سرمایه‌گذاران(حقیقی/حقوقی) یعنی هم افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند و متقاضی دریافت کد بورسی هستند و هم افرادی که قبلا کد بورسی دریافت کرده‌اند، لازم است به سامانه سجام مراجعه کنند و اطلاعات خود را در این سامانه ثبت و یا در صورت نیاز، ویرایش کنند. به طور کلی، ثبت نام سجام طی دو مرحله انجام می‌شود:

مرحله اول: ثبت نام در سایت سجام

در مرحله اول لازم است اطلاعات فردی در سایت بارگذاری شود. این اطلاعات شامل اطلاعات هویتی، تماس، شغلی و بانکی است. در این مرحله لازم است تمام مواردی که با علامت ستاره مشخص شده‌اند، پر شوند. در نظر داشته باشید که هرگونه تفاوت میان اطلاعات وارد شده و مدارک شناسایی منجر به عدم ثبت نام نهایی در سامانه خواهد شد، به همین دلیل اطلاعات خود را با دقت و بدون اشتباه وارد نمایید.

مراحل گام به گام ثبت نام در سامانه سجام

مراحل ثبت نام سجام زیاد و پیچیده نیست. فقط کافیست اطلاعاتی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم را در بخش‌های مربوطه وارد نمایید. با این حال برای درک بهتر شما، در ادامه به آموزش ثبت نام سجام به صورت مرحله به مرحله می‌پردازیم.

  •       وارد وبسایت رسمی سجام به آدرس www.sejam.ir شوید.
  •       به بخش ثبت نام در سامانه سجام مراجعه کنید.
  •       شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید(شماره تلفن وارد شده باید تحت مالکیت و به نام شما باشد).
  •       کدملی و کد تاییدی دریافت شده(از طریق پیامک) را وارد کنید و نوع شخصیت (حقیقی یا حقوقی) را مشخص نمایید.
  •       هویت قانونی خود را مشخص کنید. اگر نماینده قانونی شخص دیگری هستید “نماینده قانونی” و در غیر این صورت گزینه “اصیل” را انتخاب کنید.
  •       هزینه ثبت‌نام را به صورت آنلاین و از طریق درگاه بانکی آن پرداخت کنید.
  •       فرم‌های ثبت‌نام را پر کرده و اطلاعات خواسته شده را به دقت وارد نمایید.

پس از اتمام مراحل فوق، سامانه سجام از اطلاعات شما استعلام خواهد گرفت و نتیجه را از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد کرد. در صورت تایید استعلام، کد پیگیری 10 رقمی سجام برای شما پیامک می‌شود و در صورت وجود مغایرت و خطا در اطلاعات، مشکل موجود به شما اعلام می‌شود.

 

مرحله دوم: احراز هویت سجام

پس از انجام مرحله اول ثبت نام و دریافت کد 10 رقمی، نوبت به احراز هویت می‌رسد. احراز هویت سجام به دو شیوه حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

احراز هویت حضوری

مراجعه حضوری به مراکز منتخبی که در سایت سجام معرفی شده‌اند، یکی از راه‌های احراز هویت سجام است. برای یافتن این مراکز، کافی است وارد سایت سجام شوید و بخش “احراز هویت” را انتخاب نمایید؛  سپس با وارد نمودن مشخصات مکانی خود، می‌توانید نزدیکترین مراکز منتخب را بیابید. این شیوه احراز هویت با پرداخت هزینه همراه است و لازم است مدارک هویتی و کد رهگیری پیامک شده را همراه خود داشته باشید.

احراز هویت غیرحضوری

احراز هویت غیرحضوری همانطور که از نامش پیداست، یکی دیگر از راه‌های احراز هویت سجام است که به راحتی و با استفاده از تلفن همراه یا رایانه انجام می‌شود. احراز هویت غیرحضوری سجام در چند مرحله ساده انجام می‌شود که شامل وارد کردن اطلاعات فردی، کد دریافتی 10 رقمی سجام، ارسال تصویر امضا و ارسال یک ویدیو (که در حالت سلفی ضبط شده) است.

شرایط و مدارک مورد نیاز این نوع احراز هویت سجام عبارت اند از:

  •       احراز هویت غیرحضوری فقط برای افراد حقیقی بالای 18 سال امکان پذیر است.
  •       مراحل ثبت نام در سایت سجام باید به طور کامل انجام و کد 10 رقمی برای متقاضیان ارسال شده باشد.
  •       متقاضیان باید حتما کارت ملی هوشمند داشته باشند و اگر به تازگی برای دریافت کد ملی ثبت‌نام کرده‌اند، رسید آن را در اختیار داشته باشند. کارت ملی هوشمند یا رسید آن برای ضبط ویدیو سلفی لازم است.

 

دریافت کد بورسی

پس از آنکه عملیات احراز هویت به صورت حضوری یا غیرحضوری انجام شد، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در مدت کوتاهی مدارک متقاضیان را بررسی و تایید می‌کند و کد بورسی(کد معاملاتی) که شامل 3 حرفه اول نام و نام خانوادگی و 5 عدد تصادفی و منحصر به هر فرد است را پیامک می‌کند. کد بورسی حکمی معادل کد ملی دارد و برای فعالیت‌های مرتبط با بورس و اوراق بهادار مورد نیاز است و با در اختیار داشتن آن، دیگر نیازی به تایید یا احراز هویت مجدد نیست.

همچنین برای دریافت کد بورسی می‌توانید از طریق کارگزاری مدنظر خود اقدام نمایید. کارگزاری منتخب شما، مدارک و فرم‌های مربوطه را برای صادر کردن کد بورسی به سازمان بورس ارائه می‌دهد و در نهایت پس از حدود 3 روز کاری، کد بورسی صادر و برای شما پیامک می‌شود.

مدارک مورد نیاز، نحوه ثبت نام و دریافت کد بورسی برای اشخاص حقیقی و حقوقی با یکدیگر متفاوت است. شما با توجه به اینکه قصد ثبت نام و دریافت کد بورسی برای شخص حقیقی یا حقوقی را دارید، به مدارک مختلفی نیاز دارید که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی

  •       اصل و کپی شناسنامه(صفحه اول و توضیحات)
  •       اصل و کپی کارت ملی
  •       تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقیقی
  •       تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی در بورس کالای ایران
  •       شماره حساب بانکی و شماره شبای آن

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی

  •       یک نسخه از آگهی رسمی تاسیس شرکت
  •       یک نسخه از روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات
  •       یک نسخه از اساسنامه شرکت
  •       کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره و دارندگان امضای مجاز
  •       کپی صورت‌های مالی که به تایید حسابرس قانونی رسیده باشد
  •       تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقوقی
  •       تکمیل فرم توافقنامه معاملات اینترنتی
  •       تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقوقی در بورس کالای ایران
  •       ارائه نامه درخواست کد معاملاتی در سربرگ شرکت
  •       معرفی و ارائه مدارک هویتی نماینده شرکت

 

 

 

کارگزاری بورس چیست؟

همانطور که گفته شد، برای ثبت نام بورس به یک کارگزار رسمی و یک کد بورسی(کد معاملاتی) نیاز است. کارگزاری بورس به شرکت‌هایی گفته می‌شود که نقش میانجی و پل رابط میان سرمایه‌گذاران و شرکت بورس و اوراق بهادار را ایفا می‌کنند. انتخاب کارگزاری برای ورود به بازار سرمایه و شروع سرمایه‌گذاری در بورس یکی از مراحل مهم و حیاتی به شمار می‌رود.

متقاضیان ورود به بازار بورس و سرمایه باید یک کارگزاری را انتخاب نمایند و از طریق آن اقدام به خرید و فروش سهام و سرمایه‌گذاری در بورس کنند. کارگزاری بورس که به عنوان یکی از ارکان اصلی در بازار بورس و سرمایه است، با انجام اقدامات مربوط به خرید و فروش سهام، کار سرمایه گذاران را سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند.

108 کارگزاری دارای مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار وجود دارد و متقاضیان می توانند یک یا چند کارگزاری را به عنوان حلقه واسط برای انجام معاملات خود انتخاب کنند. ثبت نام بورس و دریافت کد بورسی در بیشتر کارگزاری‌های ایران به صورت حضوری و غیرحضوری از طریق شعب کارگزاری انجام می‌شود. برای دریافت کد بورسی، لازم است اطلاعات در سجام ثبت و احراز هویت آن انجام شده باشد.

 

نحوه ثبت نام در کارگزاری بورس

ثبت‌نام در کارگزاری بورس به عنوان آخرین مرحله ثبت نام و ورود به بازار بورس و سرمایه است. پس از آن که ثبت نام سجام و احراز هویت شما با موفقیت انجام و کد بورسی برای شما پیامک شد، می‌توانید نسبت به انتخاب کارگزاری خود اقدام نمایید. برای این منظور باید از میان کارگزاری‌های مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار، کارگزاری مدنظر خود را انتخاب کنید ( هنگام انتخاب کارگزاری به سابقه کارگزاری و خدماتی که توسط آن ارائه می‌شود توجه داشته باشید). پس از انتخاب کارگزاری مدنظر، به سایت آن مراجعه نمایید و مراحل اولیه و پیش ثبت نام را انجام دهید.

پس از اتمام مراحل ثبت‌نام، برای آن‌که کد آنلاین معاملاتی خود را دریافت کنید، لازم است به یکی از شعب کارگزاری منتخب خود به صورت حضوری مراجعه نمایید.

دقت داشته باشید که برای افراد زیر 18 سال کد معاملاتی صادر نمی‌شود. این افراد می‌توانند اقدام به دریافت کد بورسی نمایند و به همراه والدین خود در کارگزاری ثبت نام کنند و در نهایت معاملات خود را به صورت سفارش به کارگزاری از راه‌های ارتباطی مختلف انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *