پرایس اکشن و الگوهای آن را بشناسیم

پرایس اکشن و الگوهای آن را بشناسیم

پرایس اکشن و الگوهای آن را بشناسیم

در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی از جمله بورس، ارز دیجیتال و فارکس، به عنوان راهی پرطرفدار برای کسب درآمد افراد به شمار می‌رود. یکی از ملزومات حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران برای معامله سهام یا ارز، تحلیل تکنیکال است و پرایس اکشن نیز به عنوان بهترین روش تحلیل تکنیکال شناخته می‌شود. در ادامه این مقاله با پرایس اکشن و الگوهای آن آشنا خواهیم شد.

پرایس اکشن در واقع یک روش معامله‌گری است که با یادگیری آن می‌توانید بازدهی بسیار بیشتری در بازار سرمایه داشته باشید. شما به عنوان یک معامله‌گر، در این روش با بهره‌گیری از چارت قیمتی خام و بدون استفاده از هیچ‌گونه اندیکاتوری می‌توانید آینده بازار را پیش‌بینی و در نتیجه اقدام به خرید و فروش نمایید. موضوعاتی که برای استفاده از این روش باید مد نظر قرار دهید و همچنین مزایا و معایبی که در استفاده از این روش وجود دارد، مباحثی هستند که در ادامه مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

تعریف پرایس اکشن به زبان ساده

اگر بخواهیم تعریف جامع و ساده‌ای از پرایس اکشن ارائه دهیم، باید بگوییم:

پرایس اکشن (Price Action)، یک روش معامله‌گری است که معامله‌گران در آن صرفا بر اساس اطلاعات قیمتی و الگوی کندل‌ها اقدام به خرید و فروش می‌کنند. در این روش، ارزیابی معامله‌گران بر روی نمودارهای قیمتی انجام می‌شود و با استفاده از این تکنیک می‌توانند حرکات پویا و واقعی قیمت‌ها را بررسی و دنبال نمایند. پرایس اکشن تنها مربوط به حرکت قیمت یک اوراق بهادار است و معامله‌گران با کمک استراتژی‌های آن، می‌توانند تاریخچه قیمتی را بررسی و سرنخ‌هایی را به منظور شناسایی حرکت بازار پیدا کنند. شناسایی سطوح و نواحی عرضه (Demand) و تقاضا (Supply)، چینش متوالی کندل‌­ها و وضعیت آن‌ها در نقاط بحرانی از دیگر مباحثی است که می‌تواند برای معامله‌گران پرایس اکشن حائز اهمیت باشد.

پس به طور کلی می‌توان گفت که پرایس اکشن مطالعه عملکرد تمامی خریداران و فروشندگان فعال در بازارهای مالی و بازارهای خاص است. به همین دلیل بررسی و ارزیابی آن‌چه که سایر معامله‌گران بازار انجام می‌ذهند، می‌تواند برای معامله‌گران فرصت‌های ویژه‌ای برای اخذ تصمیم‌های معاملاتی ایجاد کند.

 

کلیدی‌‍‌ترین نکات پرایس اکشن

پیش از بیان کردن هرگونه اطلاعات در خصوص پرایس اکشن، لازم است کلیدی‌ترین نکات مربوط به آن را بیان کنیم:

  • یکی از نکاتی که پرایس اکشن مورد توجه قرار می‌دهد، نوسانات قیمتی در طول یک بازه زمانی و بر روی نمودار رسم‌شده است.
  • برای تعیین روندهای قیمتی در پرایس اکشن برای معامله‌گران، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد.
  • می‌توان با استفاده از پرایس اکشن، الگوهای نموداری به دست آورد.
  • با بهره‌گیری از پرایس اکشن می‌توان برخی از ابزارهای تحلیل تکنیکال همچون میانگین متحرک را محاسبه نمود. از این ابزار برای انجام پیش‌بینی در آینده استفاده می‌شود.

 

دلیل محبوبیت پرایس اکشن

روش پرایس اکشن، برخلاف بسیاری از روش‌هایی که در تحلیل تکنیکال وجود دارد و از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت استفاده می‌شود، برای معاملات کوتاه مدت و میان مدت مناسب‌تر است. در واقع بسیاری از معامله‌گرانی که در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند، اعتقاد دارند که بازار از الگویی تصادفی پیروی می‌کند و نمی‌توان روش روشنی برای تعریف استراتژی سازگار با آن پیدا کرد.

روش پرایس اکشن که در آن ابزارهای تحلیل تکنیکال و تاریخچه قیمت به منظور تشخیص فرصت‌های معاملاتی با یکدیگر ترکیب می‌شوند، محبوبیت بسیاری در میان معامله‌گران دارد. مهمترین دلیل آن را می‌توان به احساس مسئولیتی که معامله‌گران دارند، ربط داد. به بیان ساده‌تر، این روش به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا بتوانند به جای پیروی کورکورانه از برخی قوانین وضع‌شده، شخصاً در خصوص اقدامات خود تصمیم‌گیری نمایند.

 

تشخیص روند اصلی بازار به کمک پرایس اکشن

شناسایی و تشخیص روند اصلی بازار یکی از نکات مهم در معامله‌گری به روش پرایس اکشن است. در واقع به کمک این روش می‌توانیم به صعودی یا نزولی بودن روند قیمت یک سهم، دارایی یا رمز ارز پی برد. طبیعتا هر معامله‌گری که در بازار سرمایه فعالیت می‌کند، می‌داند که شانس موفقیت و سودآوری در بازاری که روندی صعودی را طی می‌کند، بیشتر از بازاری خواهد بود که در آن روند نزولی و یا قیمت در حال تثبیت است. به همین ترتیب لازم است بازارهایی که روندی مثبت و صعودی دارند را شناسایی کرد تا بتوان با سرمایه‌گذاری در آن به سود مطلوبی دست یافت. لازمه تشخیص چنین وضعیت و بازاری، تمرین بسیار، مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر است.

  • تشخیص بازارهای صعودی و نزولی

اگر به نمودارهای بازار صعودی توجه کنیم، در می‌یابیم که سقف قیمتی جدید نسبت به سقف قیمتی قدیمی و همچنین کف قیمتی جدید نسبت به کف قیمتی قدیمی بیشتر است. این قضیه برای بازارهای نزولی بالعکس است. یعنی در بازارهای نزولی شاهد این هستیم که کف قیمتی جدید نسبت به کف قیمتی قدیمی و همچنین سقف قیمتی جدید نسبت به سقف قیمتی قدیمی پایین‌تر است.

  • تشخیص بازارهای در حال تثبیت یا بدون روند

چنانچه بازاری فاقد ویژگی‌های بازار صعودی یا نزولی باشد، می‌توان گفت که بازار اصطلاحاً بدون روند یا در حال تثبیت است. در این شرایط، قیمت یک دارایی در محدوده حمایتی و مقاومتی در نوسان خواهد بود و در واقع نمی‌تواند از میان روند صعودی یا نزولی، یک روند را برای خود شکل دهد. به این شرایط به وجود آمده، اصطلاحاً sideway گفته می‌شود.

 

الگوهای پرایس اکشن

پیش از آن‌که به ذکر الگوهای پرایس اکشن بپردازیم، لازم است شما را با کندل آشنا سازیم. منظور از کندل، همان نمودارهای قیمتی است که با کمک آن‌های می‌توانیم قیمت‌های بالا، پایین و باز و بسته شدن سهم، ارز دیجیتال و اوراق بهادار را در طول یک بازه زمانی مشاهده کنیم. کندل از اجزای زیر تشکیل می‌شود:

 

الگوهای پرایس اکشن شامل موارد زیر است:

  1. پین بار در پرایس اکشن

یکی از مهمترین الگوهای پرایس اکشن، پین بار است که کندل شکل‌گرفته در این الگو، سایه‌ای بلند و بدنه‌ای کوتاه دارد. این الگو می‌تواند هم در جهت روند اصلی و هم خلاف آن شکل بگیرد و ظاهر آن به این صورت است که با وجود نفوذ به خطوط حمایت و مقاومتی، اما قیمت در سطح آن نمانده و برگشته و همین امر نشان از عدم برخورداری از قدرت کافی برای شکست مقاومت یا حمایت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این الگو، می‌توانید مقاله «معرفی کندل پین بار و انواع آن» را مطالعه نمایید.

  1. کندل برگشتی

این کندل، در خلاف جهت روند اصلی شکل می‌گیرد. در کندل صعودی، پایین‌تر از Low کندل قبلی رفته و همچنین قیمت از کندل قبلی، بالاتر خواهد بود. در کندل نزولی نیز، بالاتر از High کندل قبلی رفته و قیمت از کندل قبلی پایین‌تر بسته می‌شود. این اتفاق به این دلیل است که بازار برای خود حمایت و مقاومت پیدا کرده و حتی با وجود نفوذ قیمت به آن محدوده، می‌تواند آن را برگشت و روند آن را نیز تغییر دهد.

  1. سه کندل برگشتی

این الگو در انتهای یک روند ایجاد می‌شود و خبر از بازگشت روند می‌دهد. احتمال بازگشت روند در این الگو، نسبت به قبلی بیشتر است و ریسک کمتری را به معامله‌گر وارد می‌کند.

  1. کندل این‌سایدبار و اوت‌سایدبار

این‌سایدبار کندلی کوچکتر از کندل قبل از خود است و هنگام تشکیل آن، بازار در حالت تصمیم‌گیری به سر می‌برد و اغلب پس از تشکیل این الگو، شاهد یک تغییر روند در بازار هستیم. اوت‌سایدبار نیز زمانی که بازار تصمیم خود را برای حرکت به سمت اتخاذ کرده است، شکل می‌گیرد. این کندل نسبت به کندل قبلی بزرگتر است و آن را به طور کامل می‌پوشاند. اگر این کندل در وسط دامنه معاملاتی ایجاد شود، نشان از قدرت بالای خریداران و فروشندگان دارد و در این شرایط باید منتظر کندل بعدی ماند تا سمت و سوی حرکت بازار مشخص شود.

  1. پولبک با سه کندل

پس از شکلگیری این کندل در یک روند صعودی یا نزولی، انتظار می‌رود حرکتی که در خلاف جهت روند اصلی شکل گرفته، پولبک باشد و بعد از آن، قیمت به روند قبلی خود بازگردد. ظاهر این کندل به این صورت است که ابتدا کندلی در جهت روند اصلی و سپس سه کندل در خلاف جهت آن ایجاد می‌شود.

  1. کف و سقف دوقلو

این الگو مربوط به هنگامی است که قیمت به سطحی می‌رسد که پولبک می‌زند اما پس از آن نیز مجددا به همان سطح قبلی برمی‌گردد و در همان حدود برای بار دوم قیمت برمی‌گردد. در این شرایط، یک کف یا سقف دوقلو شکل می‌گیرد و در آن احتمال تغییر روند قیمت بسیار زیاد است.

  1. استراتژی شکست

منظور از شکست، خروج قیمت سهم از دامنه مورد انتظار کنونی است و در صورتی که روند خنثی باشد یا در یک الگوی مثلث یا در نزدیکی یک حمایت یا مقاومت باشیم، با تغییر و خروج از این الگوی مورد انتظار می‌توانیم به خرید و فروش دارایی بپردازیم. البته در نظر داشته باشید که ممکن است شکست کاذب باشد و قیمت به الگوی پیشین خود برگردد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود تا زمان تایید شکست صبر کنید.

 

روش معامله در پرایس اکشن

ایده اصلی که در انجام معاملات با استفاده از روش پرایس اکشن وجود دارد، این است که معامله‌گران پس از رسم نقاط مهم حمایت، مقاومت و همچنین خطوط مربوط به روند اصلی، وضعیت قیمت سهام یا ارز را تجزیه و تحلیل می‌کنند و تا رسیدن آن به یکی از نقاط مهم منتظر می‌مانند. پس از رسیدن قیمت دارایی به نقاط پر اهمیت، با بررسی الگوهای کندلی و همچنین استراتژی‌های شخصی خود، وارد معامله می‌شوند و تا رسیدن قیمت دارایی به میزان بالاتر کمی صبر می‌کنند. در انتها با فروش دارایی مورد نظر، به سود مطلوبی دست می‌یابند.

برای شروع به معامله با بهره‌گیری از روش پرایس اکشن، در نخستین مرحله باید با پاک کردن اندیکاتورها و ابزارهای اضافی از روی چارت، آن را خلوت کنیم. همچنین بهتر است کندل استیک‌ها یا همان نمودار شمعی قیمت را برای نوع نمایش قیمت انتخاب نماییم. پس از انجام این اقدامات، می‌توانیم محدوده‌ها و نقاط مهم و خطوط حمایت و مقاومت را روی نمودار مشخص کنیم. معمولا این خطوط رسم شده، موقعیت حمایتی و مقاومتی را به خوبی نشان می‌دهند و معامله‌گران می‌توانند هنگام نزدیک شدن قیمت دارایی به این خطوط، وارد معامله شوند. تشخیص محل تلاقی سطوح قیمت و همچنین خط روند، یکی از نکات مهم در روش پرایس اکشن است چرا که با شناسایی آن، سود قابل توجهی به دست می‌آورید. این محدوده‌ها Confluent Levels نام دارند و در این شرایط، قیمت به سقف محدوده می‌رسد و پس از آن به کف محدود برمی‌گردد. در این وضعیت، محل تلاقی خط روند صعودی و محدوده پرایس اکشنی تعیین می‌شود و در صورتی که در آن الگوی کندل استیک مهمی مانند پین بار مشاهده شود، حاکی از واکنش مثبت قیمت به حمایت خود است.

مزایا و معایب معامله­‌گری به روش پرایس اکشن

معامله‌گرانی که پرایس اکشن را به عنوان شیوه معاملاتی خود در نظر می‌گیرند، می‌توانند بر اساس حرکات بازار و به صورت لحظه‌ای در بازار سرمایه معامله کنند. بهره‌گیری از شیوه پرایس اکشن همچون هر روش دیگری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، هم مزایا و هم معایبی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایای پرایس اکشن

  • این روش منجر به شفافیت می‌شود و بر افزایش اعتماد به نفس شما هنگام ورود به موقعیت مورد نظر تاثیر خواهد گذاشت.
  • یادگیری روش معامله‌گری پرایس اکشن دشوار و پیچیده نیست و برای استفاده از آن به دانش و تخصص ویژه در زمینه بازارهای مالی نیازی نیست.
  • منابع یادگیری روش معامله‌گری پرایس اکشن دسترس‌پذیر است. یعنی معامله‌گران به راحتی می‌توانند در این زمینه مطالعه کنند و سپس با بررسی روند بازار، اطلاعات و تحلیل‌های خود را بدون انجام سرمایه‌گذاری، بسنجند.
  • تجزیه و تحلیل با کمک روش پرایس اکشن، باعث شکل‌گیری ذهنیت هدفمند و عینی نسبت به بازار می‌شود.

 

معایب پرایس اکشن

  • یکی از معایب استفاده از روش پرایس اکشن، محدودیت در تعداد انجام معاملات به کمک آن است، به همین دلیل نیز به صبر و شکیبایی زیادی نیاز دارد.
  • با توجه به اینکه در روش معامله‌گری پرایس اکشن، افراد شخصا برای اقدامات معاملاتی خود تصمیم می‌گیرند، احتمال بروز خطا و اشتباهات در این روش بسیار است.
  • برخی از الگوها در این روش به صورت لحظه‌ای و بدون فوت وقت درست کار نمی‌کند و برای کسب نتایج مطلوب، لازم است فرصت کافی را در اختیار الگو قرار دهید.

 

در این مقاله به بررسی پرایس اکشن که یکی از روش‌های معامله‌گری در بازار سرمایه است، پرداختیم و کلیدی‌ترین نکات مربوط به آن، دلیل محبوبیت، مزایای و معایب و همچنین الگوهای پرایس اکشن را بیان کردیم. 

استفاده از روش پرایس اکشن آسان و آموزش آن راحت است و همچنین انجام سرمایه‌گذاری با روش پرایس اکشن، برای معاملات کوتاه مدت و میان‌مدت مناسب‌تر است. این روش که فقط بر روی قیمت تمرکز می‌کند، می‌تواند تاثیر مثبتی در زمینه پیش‌بینی آینده بازار سرمایه داشته باشد و به شما در جهت کسب سودهای مطلوب و ایده‌آل، کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *