هر آنچه باید در مورد صندوق های سرمایه گذاری طلا و مزایای آن ها بدانیم

هر آنچه باید در مورد صندوق های سرمایه گذاری طلا و مزایای آن ها بدانیم

صندوق سرمایه‌گذاری طلا و مزایای سرمایه‌گذاری در آن

در کنار رونق روزافزون بازار بورس، بازار خرید و فروش طلا نیز گسترده‌تر می‌شود. در واقع هنوز هم کم نیستند افرادی که سرمایه خود را به عنوان طلا و سکه، ذخیره می‌کنند. وجود متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار طلا، منجر به شکل‌گیری صندوق سرمایه‌گذاری طلا شد. در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات بیشتری درباره صندوق سرمایه‌گذاری طلا و مزایای سرمایه‌گذاری در آن، ارائه دهیم.

مدت زیادی از ظهور صندوق سرمایه‌گذاری طلا در ایران نمی‌گذرد. این صندوق‌ها با هدف افزایش سود سرمایه‌گذاران با استفاده از خرید و فروش طلا و همچنین کاهش ریسک‌های مربوط به خرید و نگهداری طلا در منازل شخصی، ایجاد شد. صندوق سرمایه‌گذاری طلا امکان سرمایه‌گذاری بدون خرید فیزیکی طلا و سکه را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است. همچنین این صندوق‌ها، همانند کلیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، توسط تیم حرفه‌ای سبدگردانی می‌شود و به این ترتیب دارایی سرمایه‌گذاران را از نوسانات و تغییرات ناگهانی در امان نگه می‌دارد. اگر می‌خواهید با صندوق سرمایه‌گذاری طلا بیشتر آشنا شوید، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

 

صندوق سرمایه‌گذاری طلا چیست؟

یکی از پرطرفدارترین بازار‌های سرمایه‌گذشته از دیرباز تاکنون، بازار طلا است. در واقع روند صعودی طلا و سکه چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت، بسیاری از افراد را راغب به انتقال سرمایه خود به این بازار کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری طلا به منظور فراهم آوردن امکان سرمایه‌گذاری با سرمایه اندک و همچنین سرمایه‌گذاری دارای امنیت و سودآوری بیشتر ایجاد شد. این بازار که به نوعی بهترین جایگزین برای خرید فیزیکی سکه و طلا است، یکی از جدیدترین ابزارهای بازار سرمایه برای مدیریت دارایی سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. صندوق سرمایه‌گذاری طلا ریسک‌هایی که در خرید و فروش فیزیکی طلا از جمله امکان تقلب و سرقت طلا وجود داشت را از بین برد و از این رو میان افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار طلا را داشته‌اند، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. نکته مهمی که در خصوص صندوق سرمایه‌گذاری طلا وجود دارد، این است که کارمزد معاملاتی در این صندوق، نسبت به بازار فیزیکی طلا بسیار کمتر بوده و این امر بر افزایش بازدهی و سودآوری سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد.

میزان بازدهی در صندوق سرمایه‌گذاری طلا، به طور کامل و مستقیم با بازار طلا و سکه در ارتباط است. از این رو این صندوق برای افرادی که مایل به سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه هستند و همچنین از روحیه ریسک‌پذیری بالایی برخوردارند، مناسب خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که به دلیل کنترل صندوق سرمایه‌گذاری طلا توسط مدیر صندوق، ریسک نوسانات و تغییرات در ارزش سکه و طلا در این صندوق‌ها بسیار کمتر از بازار فیزیکی است. از آن‌جایی که طلا و سکه ارزش دارایی و سرمایه را در مقابل تورم حفظ می‌کند، می‌توان گفت که انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری طلا در سبد سرمایه‌گذاری، برای افرادی که در بازار سرمایه فعالیت دارند، گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

 

صندوق سرمایه‌گذاری طلا، ابزار جدید سرمایه‌گذاری مشترک

همانطور که گفته شد، صندوق سرمایه‌گذاری طلا ابزار جدیدی برای سرمایه‌گذاری مشترک به شمار می‌رود که امکان سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بدون خرید فیزیکی از این بازار برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند، فراهم کرده است.

یکی از ویژگی‌های صندوق سرمایه‌گذاری طلا، امکان سرمایه‌گذاری در این صندوق، حتی با سرمایه اندک است به صورتی که سرمایه‌گذاری در آن با مبالغ بسیار ناچیز حتی چند هزار تومان انجام خواهد شد. این در حالی است که اگر کسی قصد خرید طلا یا سکه در بازار فیزیکی را داشته باشد، باید حداقل چند میلیون تومان وجه در اختیار داشته باشد.

ویژگی دیگری که برای صندوق سرمایه‌گذاری طلا ذکر می‌شود، قابل معامله بودن آن‌ها است. صندوق‎های قابل معامله به اختصار به (ETF) معروف‌اند و برای صدور یا ابطال(خرید و فروش) واحدهای این صندوق‌ها به مراجعه حضوری به مدیران صندوق نیازی نیست و سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از سامانه‌های معاملاتی آنلاین، به معامله یا خرید و فروش نماد بپردازند. بر همین اساس، واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا نیز به صورت آنلاین قابل معامله خواهد بود.

در صورتی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صندوق‌های قابل معامله(ETF) هستید، می‌توانید مقاله «آشنایی با صندوق‌های سرمایه‎گذاری» را مطالعه نمایید.

 

مزایای صندوق سرمایه‌گذاری طلا

هدف از ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری طلا، به حداقل رساندن خطرات و ریسک‌های مربوط به خرید طلا و سکه از بازارهای فیزیکی بود. به طور کلی برای صندوق سرمایه‌گذاری طلا می‌توان مزیت‌های زیر را نام برد:

  • رفع مشکلات مربوط به نگهداری از طلا

ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری طلا، کمک شایانی به رفع و کاهش مشکلات و خطرات مربوط به نگهداری طلا و سکه از جمله حمل کردن، نگهداری در منزل، احتمال تقلب و کلاهبرداری و همچنین سرقت کرده است.

  • قابلیت سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه

پیش از این نیز اشاره کرده‌ایم که سرمایه‌گذاران با کمترین مبلغ یعنی حدود چند هزار تومان نیز می‌توانند در صندوق سرمایه‌گذاری طلا، سرمایه‌گذاری کنند. این در حالی است که برای خرید طلا و سکه باید چند میلیون تومان در اختیار داشته باشید. البته در نظر داشته باشید که واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا، در بورس کالا مبادله می‌شوند و بر اساس قانون این بازار، حداقل میزان سرمایه‌گذاری 100 هزار تومان است. یعنی شما برای خرید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا، می‌توانید با 100 هزار تومان دارایی، اقدام نمایید.

  • کاهش کارمزد معاملات

در خرید و فروش فیزیکی طلا، کارمزد معاملات حدود 1 تا 2 درصد برآورد می‌شود. این در حالی است که معاملات در صندوق سرمایه‌گذاری طلا تنها با کارمزد  0.15 درصدی انجام می‌شود.

  • نقدشوندگی بالا

یکی دیگر از مزایای صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس، قدرت نقدشوندگی بالای این صندوق است. همچنین در صورتی که بازار به سمت خرید یا فروش حرکت کند، بازارگردان سعی در کنترل بازار با استفاده از عرضه و تقاضای خود خواهد کرد تا میزان تفاوت میان عرضه و تقاضا به کمترین حد خود برسد.

  • تسهیل انجام معاملات

سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری طلا را دارند، باید برای خرید واحدهای این صندوق اقدام نمایند. قیمت هر واحد طلا در صندوق سرمایه‌گذاری طلا، بسیار کمتر از قیمت یک سکه یا یک قطعه طلا در بازار است. در صورتی که سرمایه‌گذاران به پول نقد نیاز داشته باشند و بخواهند سرمایه خود را به فروش برسانند، می‌توانند بر اساس نیاز خود، واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا را بفروشند. در حالی که در فروش طلا به صورت فیزیکی این امکان وجود ندارد.

  •  قابل معامله بودن در بورس(ETF)

صندوق سرمایه‌گذاری طلا از قابلیت معامله در بورس برخوردارند و برای خرید و فروش واحدهای این صندوق، به مراجعه حضوری نیازی نیست و می‌توان از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین برای این کار اقدام کرد.

  • مدیریت حرفه‌ای دارایی

صندوق سرمایه‌گذاری طلا امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار طلا را فراهم کرده و مدیریت دارایی سرمایه‌گذاران را بر عهده یک تیم حرفه‌ای و باتجربه سپرده است. از این رو سرمایه‌گذارانی که این صندوق را انتخاب می‌کنند، هم با مشکلات و ریسک‌های خرید طلا به صورت حضوری مواجه نخواهند شد و هم مدیریت دارایی خود را بر عهده یک تیم حرفه‌ای خواهند گذاشت.

 

چرا دارایی خود را به صندوق سرمایه‌گذاری طلا بسپاریم؟

کلیه مواردی که به عنوان مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری طلا ذکر کردیم، از جمله دلایلی هستند که می‌توانند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این صندوق تشویق کند. با این حال، با توجه به اینکه صندوق سرمایه‌گذاری طلا، یکی از صندوق‌های نوظهور و جدید بازار سرمایه است، اما پیشنهاد می‌شود افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار طلا را دارند، به جای بازار فیزیکی، دارایی خود را به این صندوق بسپارند؛ چون:

  1. صندوق سرمایه‌گذاری طلا توسط یک مدیر حرفه‌ای و مجرب کنترل می‌شود که به طور دائم بر وضعیت مالی صندوق نظارت می‌کند. مدیر صندوق سرمایه‌گذاری طلا همچنین تصمیمات دقیق و درستی را در شرایط مختلف بازار اتخاذ می‌کند تا زیان‌های احتمالی سرمایه‌گذاران را به طور بهینه کنترل کند. این در حالی است که افراد عادی، از دانش، تجربه، زمان و انرژی کافی در این زمینه برخوردار نیستند.
  2. محافظت از ارزش دارایی شما و پوشش ریسک تغییرات قیمت سکه به کمک ابزارهای مشتقه سکه، از دیگر ابزارها و قابلییت‌های مدیران صندوق سرمایه‌گذاری طلا است. به بیان ساده‌تر، مدیران می توانند از اهرم قراردادهای مشتقه، برای خرید و فروش سکه استفاده کنند و ریسک سرمایه‌گذاری را به نفع سرمایه‌گذاران مدیریت کنند.
  3. صندوق سرمایه‌گذاری طلا زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت می‌کند و به طور مداوم توسط این سازمان رصد و ارزیابی می‌شود. بنابراین از نظر امنیت سرمایه‌گذاری، هیچ خطری سرمایه و دارایی‌های سرمایه‌گذاران را تهدید نمی‌کند. هیچ‌گونه ریسکی در این صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود ندارد و تنها ریسک آن مربوط به نوسانات قیمت طلا است که آن هم در خرید طلا و سکه از بازار فیزیکی نیز وجود دارد.

 

نحوه خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری طلا را دارند، باید بدانند که اولین قدم، دریافت کد بورسی است. برای اطلاع از نحوه و مراحل ثبت‌نام در بورس و دریافت کد بورسی پیشنهاد می‌کنیم مقاله «آموزش گام به گام ثبت نام بورس» را مطالعه فرمایید.

در واقع خرید و فروش واحدهای صندوق صندوق سرمایه‌گذاری طلا با اخذ کد بورسی امکان‌پذیر است و این موضوع را در نظر داشته باشید که برای داشتن یک سرمایه‌گذار موفق با بازدهی مناسب، به دیدگاهی بلندمدت نیاز است. همچنین باید به تیم حرفه‌ای که مدیریت پرتفو شما را بر عهده گرفته‌اند، اعتماد داشته باشید.

برای آن که بتوانید واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا را خرید و فروش کنید، لازم است از طریق یکی از سامانه‌های معاملاتی که توسط کارگزاران عضو بورس کالا هستند، اقدام نمایید.

مراحل اصلی که شما برای خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا باید طی کنید به طور دقیق و خلاصه به این صورت است که وارد حساب کاربری خود در سامانه معاملاتی کارگزاری مورد نظر می‌شوید و نماد مورد نظر را انتخاب می‌نمایید. سپس به صفحه مربوطه هدایت می‌شوید و می‌توانید بر اساس میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارید، واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا را خریداری می‌کنید. در واقع خرید و فروش واحدهای صندوق طلا بسیار آسان‌تر و راحت‌تر از مراجعه حضوری به بازار فیزیکی و خرید و یک قطعه طلا یا سکه است.

شما برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا، باید نمودار فعالیت و عملکرد این صندوق‌ها و همچنین میزان بازدهی و سودی که به دست آورده‌اند را بررسی نمایید و سپس بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا را برگزینید. 

در این مقاله به بررسی صندوق سرمایه‌گذاری طلا که یکی از انواع جدید صندوق‌ها است، پرداختیم. صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به دلیل کاهش ریسک‌های مربوط به خرید و نگهداری طلا و سکه، جایگزین مناسبی برای آن‌ها به شمار می‌رود. علاوه بر آن، برخلاف خرید فیزیکی سکه و طلا که به سرمایه چند میلیونی نیاز است، می‌توانید با در اختیار داشتند چند صد هزار تومان اقدام به خرید واحدهای این صندوق نمایید.

بنابراین به افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار طلا را دارند، توصیه می‌شود که به جای روش سنتی خرید طلا و سکه، از فرصتی که در بازار سرمایه تحت عنوان صندوق سرمایه‌گذاری طلا برای آن‌ها فراهم شده است استفاده نمایند. در این صورت، علاوه بر کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خود، مدیریت دارایی خود را نیز به یک تیم حرفه‌ای و کاربلد که در جهت کسب سود حداکثری سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند، می‌سپارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *