تعریف تریگر و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

تعریف تریگر و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

تعریف تریگر و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال

یکی از موضوعات مهمی در تحلیل تکنیکال بازار سرمایه از آن استفاده می‌شود، تریگر است. تریگر که به عنوان ماشه زمانی برای اعلام موقعیت مناسب برای خرید و فروش سهام شناخته می‌شود، موضوع این مقاله است. در ادامه شما را با مفهوم تریگر، نحوه شناسایی و راه‌اندازی آن و دیگر اطلاعات مرتبط با آن آشنا خواهیم کرد.
اگر پای صحبت معامله‌گران و فعالان بازار سرمایه بنشینید، متوجه خواهید شد که یافتن بهترین راه و روش برای ورود و خروج ، یکی از مهمترین دغدغه‌های آن‌ها به شمار می‌رود. همچنین با اندکی توجه، در می‌یلبید که برخی از معامله‌گران حتی با وجود سال‌ها فعالیت در بازار سهام، هنوز بازدهی مناسب و سود مطلوبی به دست نیاورده است. حال اگر استراتژی معاملاتی این افراد را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم، مشخص می‌شود که مشکل اصلی آن‌ها نداشتن ابزار و تحلیل مناسب برای شناسایی شرایط ورود و خروج از معامله است. در این مقاله که به تعریف مفهوم تریگر پرداخته می‌شود، با کارایی روش‌های تکنیکالی در تعیین این نقاط ورود و خروج آشنا می‌شوید.

 

تریگر چیست؟

تریگر در لغت به معنای ماشه است و در تحلیل تکنیکال نیز به عنوان ماشه‎‌ای که به معامله‌گر برای تعیین زمان دقیق خرید و فروش کمک می‌کند، شناخته می‌شود. با استفاده از تریگر می‌توان در زمان مناسب اقدام به خرید و فروش سهام در بازار سرمایه کرد و از این طریق ضمن دستیابی به سود مطلوب، از بروز ضرر و زیان مالی جلوگیری نمود. بنابراین تریگر ماشه‌ای است که معامله‌گران به واسطه آن سیگنال‌های برای انجام معاملات دریافت می‌کنند. 

 

مفهوم تریگر در معامله

در انجام معاملات، نقاط ورود و خروج سهم، یکی از مهمترین نکات است. معامله‌گرانی خرید و فروش حرفه‌ای و سودآوری انجام می‌دهند که تحلیل مناسب و منطقی نسبت به ورود و خروج سهم داشته باشند. در واقع تریگر در معاملات، برای شناسایی و مشخص نمودن نقاط خرید و فروش سهم، نقش حیاتی ایفا می‌کند. برخی از تحلیلگران بازار سرمایه، تریگر را مختص ابزار نموداری ویژه‌ای در نظر می‌گیرند و حتی نام‌های مرکب جدیدی نیز برای آن مد نظر قرار می‌دهند. این در حالی است که تریگر به یک ابزار تحلیل خاص محدود نمی‌شود و در تمام روش‌های تحلیل تکنیکال، به عنوان مفهومی جامع به شمار می‌رود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر تفکرات اشتباهی که در خصوص تریگر وجود دارد، این است که تعدادی از معامله‌گران تکنیکالی، تریگر را محدود و منحصر به فرآیند ورود می‌دانند. این در حالی است که از تریگر هم در زمان ورود و هم در زمان خروج از معامله استفاده می‌شود. 

معامله‌گران حرفه‌ای باید در نظر داشته باشند که قوانین و استراتژی‌های معاملاتی مشخصی برای خود داشته باشند. چون ممکن است بعد از ورود به معامله در بهترین سطوح ممکن و حرکت بازار در جهت مطلوب، روند قیمت به یک‌باره معکوس شود و یک معامله سودآور را به معامله‌ای زیان‌آور تبدیل نماید. به همین دلیل لازم است معامله‌گران برای خروج موفق از معاملات، تریگرهای مشخصی داشته باشند.

 

نحوه شناسایی و راه اندازی تریگر

معامله‌گرانی زیادی وجود دارند که برای موفقیت و کسب سود در بازار بورس، از سیستم‌های مختلف و تحلیل‌های ویژه استفاده نمایند. در این بازار افرادی موفق خواهند بود که از تحلیل‌های مناسبی بهره می‌گیرند. به طور مثال در زمان خرید سهام، معامله‌گر می‌تواند برای انتخاب بهترین زمان برای خرید سهام از تریگر استفاده کند. البته در نظر داشته باشید که تریگر تنها روش یافتن زمان مناسب برای خرید و فروش به شمار نمی‌رود و به همین دلیل است که دائما توصیه می‌شود که برای انجام معاملات، تنها به آن تکیه نشود.

برای راه‌اندازی تریگر به صورت فنی، به شاخص‌های اولیه و ثانویه نیاز دارید و تنها در این شرایط است که می‌توانید ماشه را به دست آورید. در واقع برای رسیدن به بهترین نتیجه در تحلیل تکنیکال با استفاده از تریگر، توصیه می‌شود که از یک محرک اصلی و یک نشانگر ثانویه به عنوان تایید کننده بهره بگیرید. معامله‌گرانی که قصد خرید سهام در بازار را دارند و قیمت وارد منطقه خرید آن‌ها شده است، باید به دنبال یک کندل صعودی باشند. البته این منطقه می‌تواند هم کندل صعودی و هم کندل نزولی باشد. 

به طور مثال در نمودار بالا، هدف کوتاه شدن AUD/USD است. در چنین شرایطی یک منطقه فروش مشخص به وجود می‌آید. مسلما نمی‌توان کاری برای قرار گرفتن بازار در این منطقه انجام داد. به همین دلیل برای آن‌که هیجانی و به صورت کورکورانه اقدام به فروش سهام نکنیم، به تریگر نیاز داریم. فیتیله بلند حاکی از وجود فروشندگان زیاد در این منطقه است. بنابراین نتیجه می‌گیریم که این زمان برای آغاز فروش سهام دارایی مناسب نیست. در ادامه آن شاهد یک کندل بلند نزولی هستیم که به صورت معکوس شکل‌گرفته است. زمانی که این کندل بسته و روند نزولی تایید شد، به حالت یک تریگر دست خواهید یافت و می‌توانید تا قبل از بسته شدن کندل، سهام خود را به فروش برسانید.

 

استفاده از تریگر در بورس

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار بورس، ممکن است بر اساس استراتژی‌های معاملاتی خود، برای ورود، خروج و یا هر دوی آن‌ها از تریگر بهره بگیرند. برخی از معامله‌گران با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال، از تریگر صرفا به منظور شناسایی و تشخیص نقاط ورود استفاده می‌نمایند. این معامله‌گران ممکن است از چند روز تا چندین هفته منتظر بمانند تا دارایی و سهام مورد نظرشان به نقطه ورودی که از نظر آن‌ها مناسب است، برسد. از طرف دیگر برخی معامله‌گران در بازار بورس وجود دارند که از تریگر تنها برای تشخیص و شناسایی نقاط خروج که هدف قیمتی آن‌ها نیز به شمار می‌رود استفاده می‌کنند.

استفاده صرف از تریگر برای کشف نقطه ورود یا خروج، در بازار سرمایه رایج است، اما استراتژی مطلوب و بهتر این است که معامله‌گران از تریگر هم برای تشخیص نقاط ورود و هم خروج استفاده نمایند. در واقع بسیاری از معامله‌گران در بازار بورس با استفاده از این ابزار، نقاط بسیار مناسبی برای ورود پیدا می‌کنند اما چون نمی‌توانند نقاط خروج را به درستی شناسایی کنند، نه تنها سود حاصل شده را از دست می‌دهند، بلکه ممکن است از انجام معامله خود ضرر کنند.

 

ابزارهای تعیین تریگر در بورس

در دنیایی که بازارهای مالی به طور روزانه توسعه و گسترش می‌یابند، طبیعی است که تحلیل تکنیکال به طیف وسیعی از ابزارهای نموداری دست پیدا کند. با توجه به اینکه معامله‌گران بازار سرمایه از روش‌های متنوعی برای تحلیل کردن نمودار قیمت بهره می‌جویند، تریگرهای آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در واقع تعیین تریگر بر اساس یک روش واحد و منحصر به فرد انجام نمی‌شود و ابزارهای مختلفی در تعیین آن‌ها نقش دارند؛ از جمله:

  • الگوهای شمعی

الگوهای شمعی (Candlestick Pattern) سابقه‌ای چند صد ساله دارند و نخستین بار توسط کشاورزان ژاپنی به منظور تشخیص زمان مناسب برای برداشت برنج مورد استفاده قرار گرفت. این نمودارها در سه دهه اخیر، کاربرد گسترده در تحلیل تکنیکال پیدا کرده و انواع مختلف آن نقشی اساسی در تعیین تریگرهای معاملاتی ایفا می‌کنند.

  • پول‌بک

پول‌بک (Pullback) به معنای صعود یا نزول خفیف رویت‌شده در روند قیمتی یک دارایی است و در روندهای صعودی و نزولی رخ می‌دهد. در واقع کاهش یا افزایش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پول‌بک می‌گویند که منجر به خروج سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت از بازار سرمایه می‌شود.

  • اندیکاتور

همانطور که گفته شد، در بازارهای مالی، معامله‌گران تلاش می‌کنند تا بدون توجه به روند کلی بازار، نقاط ورود یا خروج دارایی را با استفاده از ابزارهای تکنیکال پیدا کنند و سپس اقدام به انجام معاملات نمایند. اندیکاتورها (Indicators) یکی از پرکاربردترین ابزارهایی است که در تشخیص روند بازار به کار می‌رود. مهم‌ترین و پرکاربردترین اندیکاتورهای مورد استفاده در تحلیل تکنیکال عبارت‌اند از:

  • میانگین متحرک (MA)
  • همگرایی واگرایی میانگین متحرک (MACD)
  • میانگین حرکت جهت‌دار (ADX)
  • حجم موجود (OBV)
  • قدرت نسبی (RSI)
  • فیبوناچی (Fibonacci)
  • انحراف معیار (Standard Deviation)
  • پارابولیک سار (Parabolic SAR indicator)

معامله‌گران با استفاده صحیح و اصولی از این اندیکاتورها می‌توانند زمان درست نقاط ورود و خروج را تشخیص دهند. از این رو می‌توان گفت که اندیکاتورها نقش برجسته‌ای در ارزیابی تریگرها ایفا می‌کنند.

 

مزایا و محدودیت‌های استفاده از تریگر

تا اینجای مقاله تعریف کاملی از تریگر و انواع آن ارائه دادیم. اکنون لازم است به مزایا و محدودیت‌های آن بپردازیم. همانطور که مشخص است تریگر مزایایی برای انجام معاملات دارد که عبارت‌اند از:

  • سودآوری بالا

از آن‌جایی که تریگر نقطه امنی برای خرید و فروش سهم شناخته می‌شود، می‌تواند منجر به افزایش سوددهی معامله‌گران شود.

  • کاهش ریسک معاملات

تریگر لحظه‌ای است که به معامله‌گران قدرت اخذ تصمیمات درست و به موقع برای ورود و خروج سهم می‌دهد. به همین دلیل در تریگر پوینت، ریسک انجام معاملات به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

  • تعیین خط روند سهم

با بهره‌گیری از ابزار تحلیل تکنیکال، تریگر می‌تواند نقش اساسی در تعیین شکست خط روند داشته باشد تا معامله‌گران به کمک آن بتوانند تصمیمات بهتری در خصوص خرید، نگهداری یا فروش سهام بگیرند.

در کنار مزایای برشمرده شده برای تریگر، احتمال مواجه شدن با برخی محدودیت‌ها در زمان تحلیل کندل‌ها و شناسایی نقاط مناسب آن وجود دارد. برخی از این محدودیت‌ها به شرح زیر است:

  • عدم اطمینان

با در نظر گرفتن شکست روند نزولی، می‌توان از خط تریگر برای تشخیص نقطه ورود استفاده کرد. اما در برخی مواقع و در بازارهای اصلاحی، ممکن است این نقطه منجر به خطا و اشتباه شود و در مدت کوتاهی دوباره فاز نزولی سهم رخ دهد. در واقع احتمال شکل‌گیری الگوی دیگر وجود دارد که معامله‌گر آن را در نظر نگرفته است. به همین دلیل برای سیگنال گرفتن دقیق‌تر از خط تریگر، لازم است که از تحلیل‌های مختلفی استفاده نماییم.

  • خطاهای احتمالی

باید در نظر داشته باشیم که تریگر به طور دقیق نقطه ورود را مشخص نمی‌کند و ممکن است نقطه تریگر ورود در تحلیل یک معامله‌گر، نقطه خروج تریگر فرد دیگری باشد. این موضوع یکی از مهمترین چالش‌ها و محدودیت‌های استفاده نمودن از تریگر است. به منظور کسب نتیجه مطلوب، لازم است از چندین تایم فریم و در چند اندیکاتور، بهره جست.

 

هدف از نوشتن این مقاله، پاسخ به پرسش اساسی “تریگر چیست” بود و سعی کردیم با بیان تعریف تریگر و مفهوم آن در معامله، نحوه شناسایی و راه‌اندازی آن، استفاده از تریگر در بورس و مزایا و معایب استفاده از آن، شما را با این مفهوم پرکاربرد در بازارهای مالی آشنا سازیم.

همانطور که بیان شد، توانایی سودآوری معامله‌گران در بازار سرمایه تا حد زیادی به ارزیابی و تشخیص درست نقاط ورود و خروج وابسته است. نقش تریگر در بازارهای معاملاتی، مشخص ساختن نقاط مهم سهم برای ورود و خروج بوده و از آن برای انجام معاملات استفاده می‌شود. با توجه به اهمیت نقشی که تریگر ایفا می‌کند، لازم است فعالان بازار سرمایه، آن را جزئی از استراتژی معاملاتی خود قرار دهند و از آن در کنار سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده نمایند تا در نهایت به سود مطلوبی دست یابند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *