آموزش سرمایه گذاری به زبان ساده- دانش سرمایه گذاری

آموزش سرمایه گذاری به زبان ساده- دانش سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری را جامع و به زبان ساده بیاموزید

این روزها با افزایش نابسامانی اقتصادی در بیشتر کشورها، کسب و کارها با مشکلات عمده‌ای مواجه و خسارت‌های مالی شدیدی را متحمل شده‌اند. در نتیجۀ این اتفاق، تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی افزایش یافته است، اما آیا بدون هیچ شناخت و دانشی درباره سرمایه‌گذاری، می‌توان به سود مطلوبی دست یافت؟

در این مقاله، هرآنچه باید درباره سرمایه‌گذاری، ویژگی‌های یک سرمایه‌گذاری خوب، سود و مزایای حاصل از سرمایه‌گذاری و حتی انواع سرمایه‌گذاری بدانید، به شما آموزش خواهیم داد. پس اگر قصد ورود به بازارهای مالی و سرمایه را دارید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، تا پایان این مطلب که مربوط به آموزش سرمایه‌گذاری است، با ما همراه باشید.

 

سرمایه‌گذاری چیست؟

امروزه بر کسی پوشیده نیست که در ایران نرخ تورم بسیار بالا است به واسطه آن هر روزه از قدرت خرید ما کاسته می‌شود. به طور مثال ممکن است در طول یک سال قیمت خودرو یا مسکن، چندین برابر شود، اما آیا حقوق یک کارمند هم مطابق با آن و به همان میزان افزایش می‌یابد؟

مسلماً خیر. به همین دلیل است که دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که سرمایه خود را به صورت پول نقد در خانه و گاوصندوق خود نگه دارد. اگر هم هنوز از این دست افراد پیدا می‌شود، پس یعنی هنوز با مزایا و کاربردهای سرمایه‌گذاری آشنا نشده‌اند. سرمایه‌گذاری اقدامی به منظور افزایش ارزش دارایی و حفظ آن در مقابل تورم است و به روند صعودی افزایش قیمت کالاها به نسبت میانگین درآمد افراد در یک جامعه نیز، تورم گفته می‌شود. سرمایه‌گذاری به شیوه‌های بسیار زیادی انجام می‌شود، از خرید یک قطعه طلا، سکه و ملک گرفته تا سرمایه‌گذاری در انواع بازارهای سرمایه و به ویژه بورس. سرمایه‌گذاری به هر سبک و شیوه‌ای که صورت بگیرد، خوب است اما در هر یک از آن‌ها، سودی که برای فرد سرمایه‌گذار حاصل می‌شود، متفاوت خواهد بود. برای درک اینکه چه نوع سرمایه‌گذاری برای شما سود بیشتری به ارمغان می‌آورد، باید آموزش سرمایه‌گذاری ببینید. شما باید به مطالعه و ارزیابی بازارها و شیوه‌های سرمایه‌گذاری بپردازید و در نهایت بر اساس مبلغ اولیه سرمایه خود، مدت زمانی که می‌خواهید آن را سرمایه‌گذاری کنید، میزان ریسکی که حاضر هستید به جان بخرید و در نهایت سودی که به دنبال آن هستید، بازار سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنید.

برای آموزش سرمایه‌گذاری، لازم است تعریفی آکادمیک از آن ارائه دهیم. در واقع سرمایه‌گذاری در علم اقتصاد به معنای اختصاص منابع مالی به یک یا چند دارایی متفاوت و با هدف کسب منابع با ارزشِ بیشتر در آینده است. همچنین با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری به دنبال کسب سود بیشتر است، همواره با ریسک همراه خواهد بود. به بیان ساده‌تر، هرچند هدف از سرمایه‌گذاری دستیابی به سود بیشتر و تبدیل مقدار دارایی خود به مبلغی معادل چندین برابر آن است، اما این احتمال نیز وجود دارد که با انجام یک سرمایه‌گذاری نادرست، نه تنها هیچ سودی عاید سرمایه‌گذار حاصل نشود، بلکه حتی سرمایه اولیه خود را نیز از دست بدهد یا ارزش سرمایه او کاهش پیدا کند. ضرورت آموزش سرمایه‌گذاری نیز در همین است که پشت هر تصمیم سرمایه‌گذار، میزان زیادی تفکر، ارزیابی و تحلیل باشد.

 

روش‌های سرمایه‌گذاری

به طور کلی، بازارهای بورس، زمین و مسکن، خودرو، طلا و ارزهای خارجی جزء محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران به شمار می‌روند. در ادامه به آموزش روش‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازیم و جزئیات مربوط به هر یک از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • بورس

یکی از انواع روش‌های سرمایه‌گذاری که در بیشتر کشورها، طرفداران زیادی دارد، سرمایه‌گذاری از طریق بورس و با استفاده از خرید و فروش سهام است. سود حاصل از این بازار اصولاً بیشتر از سایر روش‌های سرمایه‌گذاری برآورد می‌شود. این بازار با تامین سرمایه مورد نیاز شرکت‌ها، می‌تواند در رشد اقتصادی کشور موثر واقع شود. سرمایه‌گذاری در بورس از دو طریق، سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود. در سرمایه‌گذاری مستقیم، سرمایه‌گذاران شخصا وارد بورس شده و به معامله سهام مشغول می‌شوند. توصیه می‌شود آموزش سرمایه‌گذاری در بازار بورس را بگذرانید و یا در این زمینه مطالعه داشته باشید تا با اصول و مواردی از جمله تحلیل تکنیکال و بنیادی، تابلوخوانی و حتی روانشناسی بازار آشنایی لازم را کسب کنید. در روش غیر مستقیم سرمایه‌گذاری در بورس، شما نیازی به آموزش سرمایه‌گذاری ندارید و تنها کافی است در صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرکت و واحدهای آن را خریداری نمایید. پس از آن یک گروه مجرب و باسابقه، مدیریت دارایی شما را عهده‌دار خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری، می‌توانید مقاله «همه چیز درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله» را مطالعه کنید.

  • ارزهای خارجی

بازار ارز، از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر و البته پرطرفدار است. فاکتورهای زیادی بر ارزهای خارجی تاثیر گذار خواهد بود. به عبارتی نوسانات در بازار ارزهای خارجی، متأثر از روابط سیاسی و اقتصادی، واردات و صادرات و تصمیمات بانک مرکزی است و همچنین سرمایه‌گذارانی که سرمایه خود را به این بازار می‌سپارند، ممکن است با برخی محدودیت‌هایی مواجه شوند.

  • زمین و مسکن

برای خرید زمین و مسکن شما به آموزش سرمایه‌گذاری نیازی ندارید. سرمایه‌گذاری به این روش، به سرمایه میلیاردی یا نهایتا چند صد میلیونی نیاز دارد و تنها عده خاصی که از درآمد بسیار بالایی برخوردار هستند، از این روش برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. نکته دیگری که درباره سرمایه‌گذاری در زمین و مسکن وجود دارد، این است که قدرت نقدشوندگی این بازار پایین بوده و هیچ‌گونه بازار شفافی برای معامله آن وجود ندارد.

  • طلا

طلا نیز از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری است که برای ورود به آن نیازی به آموزش سرمایه‌گذاری ندارید. با این وجود اگر قصد خرید و فروش طلا و در واقع معامله‌گری در این بازار را دارید، لازم است اطلاعات لازم درباره عوامل مهم در این بازار از جمله وابستگی طلا به قیمت جهانی طلا و ارز، تشخیص طلای اصل و تقلبی و … را به دست آورید.

  • خودرو

شاید برای افرادی که در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند، خنده‌دار باشد که به خودرو در ایران، به چشم یک کالای سرمایه‌ای نگریسته می‌شود. البته به دلیل هزینه‌های مربوط به نگهداری، تعمیر، بیمه، عوارض و … بسیاری از افراد این بازار را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب نمی‌کنند و به سراغ سایر بازارها می‌روند. خرید و فروش خودرو نیز نیازی به آموزش سرمایه‌گذاری ندارد و همه افراد می‌توانند با کسب کمی اطلاعات، سرمایه خود را از این طریق ذخیره کنند.

  • سپرده‌های بانکی

اگرچه سپرده‌های بانکی در حفظ ارزش پول بسیار ضعیف عمل می‌کنند، اما کم نیستند افرادی که ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به سپرده‌های بانکی تبدیل کنند و از این طریق سود دریافت کنند.

مزایای سرمایه‌گذاری

یکی از اهداف ما از آموزش سرمایه‌گذاری، معرفی مزایای سرمایه گذاری به شماست. در واقع سرمایه گذاری مزایای بسیاری دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • سرمایه‌گذاری، دستیابی به اهداف را ممکن می سازد

قطعا همه ما برای خود، اهدافی را مشخص کرده‌ایم و برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنیم. بسیاری از اهدافی که در ذهن خود داریم، به سرمایه و هزینه‌ای نیاز دارد که ممکن است در حال حاضر در اختیار ما نباشد. شما با آموزش سرمایه‌گذاری هدفمند و همچنین با مدیریت صحیح پس‌انداز خود، می‌توانید به سرمایه لازم برای دستیابی به اهداف خود، برسید.

  • دور زدن تورم با کمک سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری درست و اصولی، هم ارزش دارایی شما را حفظ خواهد کرد و هم سود خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد و به بیان ساده‌تر، می‌توان سرمایه شما را به چندین برابر ارزش اولیه آن، برساند. انتخاب یک سرمایه‌گذاری صحیح، می‌تواند از سرمایه شما در برابر تورم محافظت کند.

  • رهایی از دغدغه مالی در دوران بازنشستگی

یکی از مهمترین و حساس‌ترین دوره‌های زندگی، دوران بازنشستگی و میانسالی است. شما با آموزش سرمایه‌گذاری و به دنبال آن، با انجام یک سرمایه‌گذاری اصولی و درست، در دوران بازنشستگی خود هیچ دغدغه‌ای نخواهید داشت.

 

ویژگی‌های یک سرمایه‌گذاری خوب

قطعا میان یک سرمایه‌گذاری خوب با بازدهی بالا و یک سرمایه‌گذاری ناموفق تفاوت‌های بسیاری وجود دارد. اولین ویژگی یک سرمایه‌گذاری خوب، بازدهی بیشتر آن نسبت به تورم است. چون در غیر این صورت، ارزش پول و قدرت خرید شما حفظ نخواهد شد و پس از مدتی، سرمایه شما، ارزش خود را از دست خواهد داد. فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک سرمایه‌گذاری خوب را انتخاب نمایید. فاکتورهایی همچون میزان ریسک‌پذیری، میزان نقدشوندگی، حداقل سرمایه مورد نیاز، سهولت در انجام سرمایه‌گذاری و ….

بازارها و گزینه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که شما می‌توانید پس‌انداز یا سرمایه خود را به آن بسپارید. اگرچه بر اساس آمار، بورس در سال‌های اخیز در میان سایر انواع سرمایه‌گذاری از بازدهی بهتری برخوردار بوده است، اما این بازار نیز ریسک‌های خاص خود را دارد. شما برای ورود به این بازار به آموزش سرمایه‌گذاری و کسب مهارت و دانش بسیار زیادی نیاز دارید تا بتوانید سود خوبی به دست آورید. البته در نظر داشته باشید که هیچ تضمین و قطعیتی درباره آینده وجود ندارد و کسی نمی‌تواند آینده و وضعیت آینده سرمایه‌گذاری‌ها را پیش‌بینی نماید.

 

با توجه به تورم بالا در ایران، نگهداری پول به صورت نقد و حتی سپرده، گزینه معقولی به نظر نمی‌رسد. در این مقاله که به آموزش سرمایه‌گذاری پرداختیم، مزایای سرمایه‌گذاری را برشمردیم. همچنین در ادامه به آموزش روش‌های سرمایه‌گذاری که عبارت‌اند از بورس، ارزهای خارجی، زمین و مسکن، طلا، خودرو و سپرده‌های بانکی، پرداختیم.

بنابراین افرادی که نمی‌خواهند سرمایه‌شان از تورم عقب بماند و ارزش آن از بین برود، به آموزش سرمایه‌گذاری نیاز دارند. در واقع باید بر اساس سرمایه‌ای که دارید، میزان ریسک‌پذیری شما و سودی که مدنظرتان است، بازار سرمایه‌گذاری خود را انتخاب نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *