تحلیل حساسیت، یکی از مفاهیم کلیدی در دینامیک سیستم است که همه تحلیلگران سیستم باید آن را کاملاً درک کرده و به درستی از آن استفاده کنند.
اما حتی اگر با تحلیل سیستماتیک سر و کار نداریم، باید بدانیم تحلیل حساسیت چیست و حداقل مفهوم کلی آن را درک کنیم.
انواع تحلیل حساسیت:
1-سطح عمومی تحلیل حساسیت، معنایی است که در گفتگوهای روزمره در مورد پدیده های مختلف و سیستمها می شنویم و به کار می گیریم.
2-سطح تخصصی آن، مفهومی علمی و بسیار دقیق است که برای کسانی که به شبیه سازی سیستمها می پردازند کاربرد دارد.
در اینجا هر دو تعریف تحلیل حساسیت را به صورت بسیار مختصر با هم مرور می کنیم و در درس های مختلف متمم، بسته به نیاز این مباحث را به صورت دقیق تر آموزش داده و مورد استفاده قرار خواهیم داد.
به خصوص اگر بدانیم با افزایش یک درصدی بودجه آموزش و پرورش یا خدمات اجتماعی میزان رضایت شغلی چقدر افزایش می یابد، احتمالاً می توانیم تصمیمات بهتری بگیریم.
طبیعتاً حساسیت را می توان با مقدار جاری متغیر مستقل مرتبط کرد.
به عنوان مثال، حساسیت رضایت شغلی به حقوق ممکن است برای فردی که حقوقش 1 میلیون تومان است و شخصی که حقوقش 10 میلیون تومان است متفاوت باشد.
اکنون که با تعریف حساسیت آشنا شدیم، می توانیم معنای تحلیل حساسیت را بهتر درک نماییم.
تجزیه و تحلیل میزان حساسیت
هنگامی رفتار یک سیستم را تجزیه و تحلیل می کنیم، تجزیه و تحلیل حساسیت به معنای محاسبه و ارزیابی میزان حساسیت رفتاری که برای سیستم(خروجی آن سیستم) یش بینی کرده ایم، نسبت به مقادیر متغیرهای مستقل(ورودی آن سیستم) حساسیت دارد.
انواع حساسیت:
1-حساسیت مثبت
سود شرکتی که نسبت به آن محصول حساسیت بیشتری دارد در آن صنعت بیشتر تغییر می کند، به عبارت دیگر برای همین تغییر در قیمت محصول نهایی شرکتی که حساسیت بالاتری دارد، تغییرات سود بیشتری دارد بنابراین سود آن سریعتر تغییر خواهد کرد و احتمالاً قیمت آن سهم در بورس افزایش بیشتری خواهدداشت.
برعکس آن هم درست است یعنی با کاهش با کاهش قیمت این کالا شرکت هایی که درصد حساسیت بالاتری دارند، آسیب بیشتری خواهند دید.
2-حساسیت منفی
حساسیت منفی شرکت های یک صنعت از افزایش قیمت یک کالا یا عامل تأثیر گذار متضرر خواهند شد.
اگر تحلیلگران روی نمادهای متأثر از آن کالا، تحلیل حساسیت کالاهای مختلف را انجام دهند، همیشه یک قدم از بازار جلوتر خواهند بود بنابراین به محض افزایش یا کاهش قیمت یک عامل تاثیر گذار، قبل از آشکار شدن تاثیر آن بر قیمت نمادها آن را در تحلیل های خود اعمال می نمایند.