دوره زمانی یا تایم فریم که به آن قاب زمانی هم می گویند، یکی از مفاهیم اولیه در تحلیل تکنیکال و همچنین در تحلیل بنیادی می باشد.
همه تحلیلگران در بازار بورس قبل از هر چیز باید تعیین کنند که در چه فاصله زمانی می خواهند بررسی های خود را انجام دهند، مثلاً مشخص نمایند که این تحلیل بنیادی در بازه زمانی بلند مدت،میان مدت و یا کوتاه مدت می باشد.
همچنین باید مشخص کنند که ابتدا و انتهای این فاصله زمانی کدام است.
هر بازه زمانی مشخص شده نیز ممکن است متعلق به گذشته،حال و یا زمان آینده باشد.
بنابراین یک بازه زمانی در واقع یک برش یا بخشی از زمانی است که یک تحلیلگر برای تحلیل رفتار بازار یا رفتار صنعت یا رفتار سهام انتخاب می کند.
به عنوان مثال، انتخاب سه ماهه دوم سال جاری برای تجزیه و تحلیل مانند انتخاب یک بازه زمانی است.
در تحلیل فاندامنتال، تایم فریم هایی که تحلیلگر انتخاب می کند، معمولاً بلند مدت است اما در تحلیل تکنیکال از تمام تایم فریم های معاملاتی استفاده می شود.
بازه زمانی معمول و انتخاب شده توسط هر تحلیلگر در تحلیل بنیادی یک سال یا چند ماه است.
اما در تحلیل تکنیکال، تحلیلگران از طیف وسیعی از تایم فریم ها استفاده می کنند.
به کمک نرم افزارهایی مانند متاتریدر تایم فریم های مورد استفاده در تحلیل تکنیکال از یک دقیقه تا یک ماه قابل تنظیم می باشند.
انواع تایم فریم
تأکید ما در این مقاله از آموزش بورس این است که در مورد تایم فریم در تحلیل تکنیکال بحث نماییم.
تحلیلگران با استفاده از نرم افزار متاتریدر، از این تایم فریمها در تحلیل تکنیکال خود بیشتر استفاده می کنند.
1-یک دقیقه یا M1 یعنی تغییرات قیمت طی یک دقیقه
2-پنج دقیقه یا M5 یعنی تغییرات قیمت طی 5 دقیقه
3- پانزده دقیقه یا M15 یعنی تغییرات قیمت طی 15 دقیقه
4- 30 دقیقه یا M30 یعنی تغییرات قیمت طی 30 دقیقه
5- 1 ساعت یا H1 یعنی تغییرات قیمت طی یک ساعت
6- چهار ساعت یا H4 یعنی تغییرات قیمت طی 4 ساعت
7- 1 روز یا DAILY یعنی تغییرات قیمت طی یک روز
8- 1 هفته یا Weekly یعنی تغییرات قیمت طی یک هفته
9- 1 ماه یا Monthly یعنی تغییرات قیمت طی یک ماه
بهترین دوره زمانی
در نرم افزارهای تحلیل تکنیکال نمودار تغییرات قیمت در هر تایم فریم با یک کندل نمایشی داده می شود.
اما شاید از خود این سوال را پرسیده باشید که بهترین تایم فریم برای بررسی کدام است؟ این سوال مهم اکثریت سرمایه گذاران است.
برای یافتن پاسخ این سوال نکات متعددی را باید در نظر گرفت اما دو نکته مهم عبارتند از:
1-روزانه چقدر زمان می توانیم صرف بررسی بازار سهام کنیم؟
2-استراتژی تحقیقات بازار و سرمایه گذاری ما چیست؟
در حالت اول باید مشخص کنیم که روزانه یا هفتگی چقدر زمان برای بررسی بازار داریم؟
همچنین در تعیین نوع استراتژی باید بازه زمانی مناسبی را برای سرمایه گذاری خود تعیین کنیم.
برای مثال، استراتژی نوسان بازار بیشتر بر اساس بازههای زمانی کوتاهتر است.
علاوه بر این، استراتژی نگهداری موجودی باید بر اساس بازه های زمانی طولانی تری باشد.
برای مثال، استراتژی نوسان بازار بیشتر بر اساس بازه های زمانی کوتاه تر است.
علاوه بر این استراتژی نگهداری موجودی سهام باید بر اساس بازه های زمانی طولانی تر باشد.