تاریخچه بازار سهام ایران بسیار کوتاه تر از بازارهای سهام بین المللی است.
اما در این مدت کوتاه توانست نقش مهمی در اقتصاد داخلی ایفا کند.
چندی پیش خرده فروشان با سرمایه کوچک می توانستند.
سهام شرکت ها و هلدینگ ها را به نسبت دارایی های خود خرید و فروش کنند.
البته آنالیز که یکی از نیازهای اساسی یک تجارت بورسی است عمر طولانی ندارد.
مسأله تجزیه و تحلیل بازار به تدریج بعد از معرفی سرمایه های کوچک و رشد تجارت الکترونیک ابعاد مهم تری پیدا کرد.
بورس ایران با ارائه نرم افزار آنلاین سهام و کالا، امکان مشاهده نرخ های لحظه ای روی نمودار را در اختیار معامله گران قرار داده است.
کارگزاران بورس اطلاعات قیمت را در نمودار آنلاین وارد کرده .
که در اختیار مشتریان و علاقه مندان قرار می دهند.
این نظارت همزمان و آنلاین بر نرخ ها علاوه بر فراهم آوردن بستری برای تجارت راحت زمینه را برای نوعی تحلیل که آن را تحلیل نموداری یا تحلیل تکنیکال می نامیم، آماده می کند.
اساس این تحلیل، مشاهده و تحلیل رفتار قیمت سهام در گذشته و استفاده از مدل های ایجاد شده برای پیش بینی حرکت نرخ ها در آینده است.
تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که می توانند.
با مطالعه دقیق در رفتار گذشته قیمت به طور دقیق تغییرات قیمت را در آینده پیش بینی نمایند.
تحلیل تکنیکال دایره ای بسته است که همه اطلاعات مهم قیمت را در درون خود بررسی می کند.
به گذشته نگاه کلی دارد.
تکنیکالیست ها بدون بررسی اخبار و داده های بیرونی از قبیل: ترازنامه های تجاری شرکت ها- می توانند به معامله بپردازند.
آنها به تنها چیزی که برای خرید و فروش احتیاج دارند.
یک نمودار قیمت و اینترنت می باشد.
با عنایت به این موضوع، ممکن است اینگونه تصور شود.
که راه حل کسب سود در بازار بورس در دست تحلیل تکنیکال قرار دارد.
جایی که یک نگاه تاریخی به گذشته به جای قضاوت در مورد آینده است.
از اتصال نقاطی که قیمت ها در گذشته ثبت نموده اند.
نمودارهایی ایجاد می شوند.
که می توان آنها را در قالب یک جدول نشان داد.
که با دقت در این جدول ها می توانیم ببینیم.
که در دراز مدت تعدادی الگو با بسامدهای متفاوت پدید می آید.
که تکنیکالیست ها می گویند می توان از آن در جهت معامله در بازار سود برد.
استدلال آنها بر این پایه استوار است که بعد از شکل گیری هر الگو، قیمت ها تحرکات معینی از خود نشان می دهند.
که می تواند دلیلی برای تخمین حرکت های آتی قرار بگید.
هنگامی که بازار جهش های صعودی و نزولی خود را از پشت سر میگذارد.
قیمت ها در یک چارچوب مشخص نوسان می کنند.
که به آن بازار خنثی گفته می شود.
حرکت بازار در این چارچوب پس از مدتی تعدادی کف و سقف قیمتی را در نمودار ایجاد می کند.
که درصدهای آن پس از رسیدن به این سقف ها و کف ها که به نقاط حمایت و مقاومت معروف هستند.
واکنش نشان می دهند.
با دسته بندی این واکنش ها تعدادی الگو شکل می گیرد.
که در سیستم های معاملاتی کاربران تحلیل تکنیکال استفاده می شود.
شما بدون شک این ضرب المثل معروف را از تکنیکالیست ها شنیده اید که توصیه می کنند:
“در پایین (نقاط حمایت) بخرید و در بالا(نقاط مقاومت) بفروشید”.