کارت امتیاز متوازن

کارت امتیاز متوازن

کارت امتیاز متوازن BSC:

کارت امتیاز متوازن یک برنامه استراتژیک و سیستم مدیریتی است.

که سازمان ها به منظور موارد زیر از آن استفاده می نمایند:

1- بیان آنچه را که آنها سعی در انجام آن دارند.

2- هماهنگ کردن کار روزانه افراد با استراتژی.

3- اولویت بندی پروژه ها، محصولات و خدمات.

4- اندازه گیری و نظارت بر پیشرفت به سمت اهداف استراتژیک.

چه کسی از امتیاز متوازن استفاده می نماید؟

چه کسی از کارت اعتباری متوازن استفاده می کند؟

BSC به طور گسترده در تجارت،صنعت، دولت و سازمان های خصوصی استفاده می شود.

بر اساس مطالعه ای که توسط گروه گارتنر انجام شده است.

بیش از 50 درصد از شرکت های بزرگ آمریکایی از سیستم کارت امتیازی متوازن استفاده می نمایند.

بیش از نیمی از شرکت های بزرگ در آمریکا، اروپا و آسیا از رویکردهای کارت امتیاز موازی استفاده می نمایند.

البته این مقدار در خاورمیانه و آفریقا روند صعودی دارد.

در یک نظر سنجی جهانی که توسط Bain and co انجام شد، روش کارت امتیاز متوازن به عنوان پنجمین ابزار مدیریتی پر کاربرد در جهان رتبه بندی شد.

این روش همچنین توسط ویراستاران مجله هاروارد بیزینس ریویو  به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ایده های تجاری در 75 سال گذشته انتخاب شد.

1- کارت امتیازی بالا:

به منظور شناخت نیازمندی ها و عملکرد مالی سازمان و مقدار استفاده از منابع مالی مورد استفاده قرار می گیرد.

2- کارت امتیازی مشتری:

در این دیدگاه عملکرد سازمانی را از دید مشتری و یا سهامداران کلیدی مورد بررسی قرار می دهد.

3- کارت امتیازی فرآیندهای داخلی:

در دیدگاه کارت امتیازی فرآیندهای داخلی طبق سنجش های کمی . کیفی در مورد کالا و یا خدمات ارائه شده مورد بررسی قرار می گیرند.

4- کارت امتیازی دانش، رشد و یادگیری:

این دیدگاه عملکرد سازمان را از دید سرمایه انسانی، تکنولوژی، فرهنگ و زیرساخت سازمانی و دیگر مواردی که باعث تغییر در اجرا میشوند را مورد بررسی قرار می دهند.

نقشه استراتژی:

نقشه استراتژی یک سازمان یکی از ابزارهای مهم برای هدف قراردادن منابع، قابلیت ها و شایستگی های سازمان است.

زیرا سازمان را قادر می سازد تا اهداف، ابتکارات، بازارهای هدف، معیارهای عملکرد و روابط بین اجزای استراتژی خود را توصیف کند.

زبان و درک روشنی داشته باشند.

تشکیل آنها را در بین مردم و واحدهای مختلف سازمانی ایجاد کنید.

مراحل شکل گیری و اجرای استراتژی با استفاده از BSC:

1- ماموریت، چشم انداز و روش ها را ایجاد، به روز یا کنترل نمایید.

2- الزامات محیطی  و نقاط قوت و ضعف سازمان را مشخص نمایید.

3- موارد استراتژیک برجسته را نام برده و اهداف مهم استراتژیک را بیان دارید.

4- ساختار هدف را به صورت یک نقشه استراتژیک با ابعاد  و جنبه های BSC نشان دهید.

5- شاخصهای عملکرد، مقادیر هدف و اقدامات اجرایی را به نقشه استراتژیک ارجاع دهید.

6- منابع مورد نیاز برای اقدامات برنامه ریزی شده را برآورد نمایید و امکان تحقق بخشیدن به استراتژی را بررسی نمایید.

7- چنانچه استراتژی به حد کافی واقع بینانه نمی باشد آن را مجدداً مورد بررسی، تجدید و یا به گونه ای دیگر بیان نمایید.

8- مسئولیتها و تناوب پایش و کنترل را تعریف و مشخص نمایید.

9- پروژه های استراتژیک را آغاز نمایید و مراقب هماهنگی های پروژه باشید.

10- نظارت بر شاخصها و ارزش های مهم عملکرد به صورت ماهانه و بهبود پیشرفت پروژه طبق برنامه حداقل هر 3 ماه یکبار.

https://urlis.net/xn40xvq